Girona

אני מודה ומתוודה שגיאוגרפיה מעולם לא היה תחום חזק אצלי, ולכן ידעתי שאני עוברת לגור במדינה ענקית, 505,370 קמ"ר אם נרצה ממש לדייק (לשם ההשוואה שטחה של ישראל הוא 22,072 קמ"ר...),
שמתגוררים בה קרוב ל- 48 מיליון איש, אבל לא ידעתי לכמה חבלים היא מחולקת וכמה שונות ומורכבות היסטורית היא מכילה.
לפי ויקיפידיה, ספרד מורכבת מ- 50 מחוזות (פרובינציות) המאוגדים ל- 17 קהילות אוטונומיות ובנוסף יש לה עוד 2 ערים אוטונומיות
הממוקמות בכלל בחופי מרוקו.
17 הקהילות האוטונומיות הן:

• קטלוניה (Catalunya / Cataluña)
  • אראגון (Aragón)
  • נווארה (Nafarroa / Navarra)
  • לה ריוחה (La Rioja)
  • חבל הבסקים (Euskadi / País Vasco)
  • נסיכות אסטוריאס (Principáu d'Asturies / Principado de Asturias)
  • קנטבריה (Cantabria)
  • גליסיה (Galiza / Galicia)
  • קסטיליה ולאון (Castilla y León)
  • האיים הבלאריים (Islas Baleares)
  • ולנסיה (Valencia)
  • קסטיליה-לה מנצ'ה (Castilla-La Mancha)
  • מדריד (Madrid)
  • אקסטרמדורה (Extremadura)
  • מורסיה (Murcia)
  • אנדלוסיה (Andalucía)
  • האיים הקנריים (Islas Canarias).

• חבל קטלוניה, שבו אני מתגוררת, מורכב מארבעה מחוזות אשר נקראים על שם הערים הראשיות בהן:
    • ברצלונה Barcelona - מחוז המכיל את האזור שמסביב למטרופולין ואזורים הרריים במרכז המדינה.
    • ז'ירונה Girona (בספרדית: חירונה Gerona) - מחוז צפונית לברצלונה המכיל את הקוסטה בראבה והשיפולים המזרחיים של הרי הפירנאים. בשנת 2008 נמנו בז'ירונה 731,864 תושבים. הערים הראשיות שלו הן הבירה ז'ירונה (94,484 תושבים), פיגורס (39,641 תושבים) ובלנס (37,819 תושבים).
    • ליידה Lleida (בספרדית: לרידה Lérida) - המחוז המערבי שגובל באראגון. בתחומו נמצאים רוב הפירנאים הגבוהים והמעבר לאנדורה ובירתו היא העיר ליידה.
    • טרגונה Tarragona - המחוז הדרומי. בתחומו רצועת החוף הדרומית, הקוסטה דאורדה ובירתו היא העיר טרגונה.

לאט לאט אני מתכננת לבקר בכל המקומות הללו בספרד, והיעד הראשון שנכבש הוא חירונה היפה.
    העיר ממוקמת כאמור בחבל קטלוניה וכדי להגיע אליה לוקחים רכבת ישירה מתחנת סנטס בברצלונה, יש רכבות כאלה בתדירות גבוהה מאוד ומשך הנסיעה הוא כ- 40 דקות. מחיר הנסיעה לכל כיוון הוא 12.70 יורו ואפשר לראות את המידע באתר הרכבת כאן.

תחנת הרכבת בחירונה

כשיצאתי מהתחנה בחירונה נתקלתי בעמדה מאולתרת של הרכבת התיירותית הזאת:

השלט של רכבת Girona city tour

מדובר ברכבת מצחיקה שעוצרת ב- 4 נקודות מרכזיות ברחבי העיר ועלותה 4.5 יורו, אבל שימו לב שאם יורדים ממנה אי אפשר לעלות שוב. אנחנו בחרנו לקחת אותה כדי להגיע בעזרתה למרכז העיר, לעבור בנקודות שמעניינות אותנו ולאחר מכן לחזור אליהן בהליכה לסיור מעמיק יותר, ואין ספק שזו הייתה חוויה כייפית!

בדרך למרכז העיר ראיתי את הבניין המיוחד הזה, שלצערי הצילום עושה לו עוול ולא מצליח להעביר את הפיתוחים היפיפיים שבחזיתו המשולשת:

בניין משולש

את הסיור הרגלי התחלנו בטיילת שעל גדות נהר Onyar הנקראת Rambla de la llibertat כשאת הנהר חוצים מספר גשרים וזה הנוף הנשקף מימין ומשמאל כאשר עומדים הגשר שנקרא Pont de Sant Agusti,
    לרגע חשבתי שאולי התבלבלתי והגעתי בטעות לאמסטרדם או ונציה:

River Onyar

משם החל טיפוס לכיוון Placa de la Cathedral בו ממוקמת Cathedral de Girona, הקתדרלה העתיקה, יפהפיה מבפנים ומבחוץ.

The Ancient Cathedral

הכניסה לקתדרלה היא בתשלום, שבתור חובבת כנסיות מאז ומתמיד היה שווה כל יורו, ובטח ובטח לקתדרלה הנחשבת לאחת היפות בעולם הקתולי.

גם הנוף הנשקף ממדרגות הקתדרלה הוא מרשים וציורי:

הנוף מהקתדרלה

מהקתדרלה המשכנו לעבר הרובע היהודי בכיוון רחוב Carrer de la Forca, שבבית מספר 8 בו ממוקם המוזיאון היהודי. עלות הכניסה למוזיאון הייתה 4 יורו, וכאן המקום לספר שבחירונה נולד והתגורר הרמב"ן - רבי משה בן נחמן, מגדולי חכמי ספרד. בימי הביניים הקהילה היהודית בחירונה הייתה אחת הקהילות המרכזיות והמשמעותיות אך מאז גירוש יהודי ספרד ועד היום אין כמעט יהודים בחירונה.
    עיריית חירונה החליטה לשקם את שרידי הרובע היהודי והקימה במקום מוזיאון למורשת קהילת חירונה, בון מוצגים שרידי בית כנסת שנמצאו במקום, שרידי מצבות יהודיות עתיקות וניתן ללמוד דרכו על חיי הקהילה היהודית העשירה שהתקיימה בעיר בין המאה ה-9 לבין שנת 1492 עם גירוש ספרד.

במוזיאון היהודי

בחצר המוזיאון היהודי

מהמוזיאון המשכנו לכיוון Plaza Sant Domenec שבצמוד אליה נמצא בניין Sant Domenec בעל החזית המרשימה:

Sant Domenec

וממנו המשכנו לחומה הגדולה שנבנתה בסוף המאה ה-13 על ידי הרומאים על מנת להגן על העיר ונשלטה על ידם. לחומה אפשר לעלות (אני עליתי ממעבר שנקרא Muralles) ועליה אפשר לצעוד, והנוף הנשקף ממנה הוא של העיר כולה, פשוט יפה:

החומה הגדולה

הנוף מהחומה הגדולה

והבית בעל החזית הנהדרת הזאת שרואים כשצועדים על החומה, דרש תמונה:

ותסמכו על חובבת איפור וטיפוח שכמוני שגם ביום טיול שכזה תמצא בלב הרובע העתיק (Ballesteries 12) חנות מקסימה
    של סבונים שלצערי אין לה סניפים בברצלונה. הרשת נקראת EnJabonArte ואני קניתי מהם:
    JABÓN DE COCO שהוא סבון פילינג וסבוניה חמודה שתכיל אותו ו- AGUA ROSA MOSQUETA שהם מי פנים מטהרים ומרעננים.
    EnJabonArte

ומילה לגבי מזג האוויר. אני טיילתי בעיר באמצע חודש יוני, וכאשר הגעתי אליה בסביבות 10.30 בבוקר
    שרר בה חום נוראי, מהסוג שלא איפשר לנשום באופן סדיר.
    לאחר בערך שעתיים השרב הזה התחלף בשמיים מעוננים, רעמים, ברקים ולבסוף גם החל מבול מטורף, ואילו את שעות
    אחר הצהריים כבר ביליתי עם מזג אוויר שימשי ונעים...
    המסקנה? לבוא מוכנים. חירונה היא עיר יפהפיה ומיוחדת ולכן שווה להתמודד עם כל מזג אוויר שתתקלו בו שם
    ופשוט לטייל ולהנות ממה שיש לה להציע!